Fredshuset,

Tysk fortjenstorden til Helga Arntzen

PRESSEMELDING

Tildeling av Forbundsrepublikken Tysklands fortjenstorden til Helga Arntzen

Helga Arntzen og ambassadør Detlev Rünger Helga Arntzen og ambassadør Detlev Rünger. (© Deutsche Botschaft Oslo)

Forbundspresident Christian Wulff har tildelt Helga Arntzen fra Risør Forbundsrepublikken Tysklands fortjenstorden (Verdienstkreuz am Bande).

Ordenen ble overrakt av ambassadør Detlev Rünger i Oslo den 14. desember 2011.

Helga Arntzen, opprinnelig tysk statsborger, flyttet til Norge i 1965 og har i mange år innehatt norsk statsborgerskap. I 1998 etablerte hun organisasjonen "Aktive Fredsreiser - Travel for Peace" som har som målsetning å la norske ungdommer få reise til Tyskland for å lære om hvilke lidelser totalitære regimer som nasjonalsosialismen og det kommunistiske diktaturet innebar. Reisene går blant annet til konsentrasjonsleirene Sachsenhausen og Ravensbrück samt til minnesmerker i Berlin. Samtidig med at skoleelevene blir konfrontert med konsekvensene av forfølgelse og undertrykkelse lærer de også om rettsstatens betydning.

Takket være Helga Arntzens usedvanlig store personlige engasjement gjennom mange år har mange tusen norske ungdommer fått muligheten til å oppleve Tyskland og Berlin som eksempler på det som på tysk kalles "aktive Vergangenheitsbewältigung". På norsk kan man si at det beskriver det å minnes, det å forstå og det å takle fortiden - og dermed også det å ta et aktivt oppgjør med fortiden.

Helga Arntzen tildeles fortjenstordenen for sin innsats for de tysk-norske forbindelsene.