Årets
tur til Normandie ble en fulltreffer hvor vi besøkte
flere av de sentrale stedene for invasjonen 6. juni 1944.
Man får utvilsomt et helt annet inntrykk av hva som
skjedde i disse dramatiske dagene - da Europas historie
ble endret, når man er på det stedet hvor tingene skjedde.
I løpet
av den ti dager lange turen besøkte vi EU-byen Brüssel
med den velkjente
Maneken Pis, og det gamle bytorvet. Videre inn i Frankrike
og til Caen.
Hele
dette området er svært interessant historisk
sett, og vi besøkte naturligvis 360-graderskinoen
og Invasjonsmuseet i Arromanche. Videre var det besøk
i i Musee Memorial de la Bataille de Normandie i Bayeux.
I denne byen er også det 70 meter lange berømte
Bayeuxteppet.
Det
store fredsmuseet Le Memorial i Caen er et museum i særklasse.
Besøket på den amerikanske, tyske og britiske
krigskirkegården ble på mange måter en
tankevekker. De endeløse rekkene med kors taler sitt
tause språk om krigens meningsløshet.
Vår guide i Normandie - Siri Roullier - tok gruppen
med på en dagstur der hun viste noen av distriktets severdigheter.
Blant annet den trivelige byen Honefleur ved Seinens utløp.
Hjemreisen gikk via Moseldalen, med stopp i sjarmerende
Bernkastel Kues.
Håkon
Østmo og Rune Sørlie, begge ansatt ved Vestfold
Fylkesmuseum, var også med og bidro med flere verdifulle
innslag.
Normandieturen er en tur som vi også kommer til å
gjenta neste år, og allerede nå har de første
interesserte meldt seg.
Tre tidsvitner
Hvem kan vel formidle historien bedre enn den som selv har
opplevd den? Ikke mindre enn tre tidsvitner delte sine opplevelser
med oss, og de var med på å gi oss nye tanker
og dimensjoner vedrørende befrielsen av Europa.
Det var med blandede følelser de vendte tilbake til
de plassene de var for 60 år siden, og det var tydelig
at det gjorde et stort inntrykk på dem å være
tilbake igjen. Og inntrykkene ble ytterligere forsterket
når vi besøkte museene hvor man viste autentiske
filmopptak fra de dramatiske junidagene 1944.
Besøket på Memorial i Caen ble
også en overraskelse for tidsvitnene. Her ventet nemlig
en representant for Le Memorial med en egen utmerkelse,
som takk for de tre heders-karenes innsats.
Tre veteraner møtes.
Årets tur med Aktive Fredsreiser til Normandie, ble
på mange måter en svært interessant og
opplevelsesrik tur. Ikke bare fordi det i år er 60-årsjubileum
for D-Dagen, men med på turen var også tre veteraner
som selv hadde vært med i de dramatiske begivenhetene
i junidagene 1944.
En historietime
de aldri vil glemme
Under selve invasjonen var Gunnar Knudsen ombord i det norske
frakteskipet Skarv. Den var for anledningen satt under britisk
militærkommando. Ombord i båten var det 100
amerikanske soldater og militært materiell som
skulle brukes i første linje under invasjonen. Skarv
var en av de båtene
som havnet midt i "skjærsilden" da den
tidlig i grålysningen
på morgenen den 6. juni, stevnet inn mot Omaha Beach. Ikke før
hadde de landkjenning, før det helvetet vi kjenner
igjen fra Speilbergs film "Redd menig Ryan" -
brøt løs rundt dem. I dag 60 år etterpå
har Knudsen vanskeligheter når han forteller om disse
første timene på Omaha Beach.
Han gjorde et uutslettelig inntrykk på den franske
skoleklassen som besøkte Invasjonsmuseet i Arromanche
samtidig som gruppen fra Aktive Fredsreiser var der.
En av museets representanter oversatte til fransk Gunnars
historie. Elevene fikk denne dagen en historietime de
aldri glemmer - fortalt direkte av en som selv hadde vært
tilstede på Omaha Beach den 6. juni 1944. Ikke bare
elvene, men også flere av foreldrene og andre besøkende
lyttet med dyp respekt til det som ble fortalt, og mange
av dem benyttet denne sjeldne anledningen til å slå
av en prat med Gunnar Knudsen. Det var til tider ganske
så trangt rundt ham av elever, proppfulle av spørsmål.
Fra Kvarstadbåt
til invasjonen i Normandie
Paul Kjølseth var med som smører på
"M/T Rigmor" - en av de velkjente Kvarstadbåtene.
Av de ti båtene som gikk ut fra Göteborg var
det bare 2 som kom fram, og Kjølseth var på
den ene av dem. Båten gikk ut fra Göteborg kl.
20.25 den 31. mars 1942, med 35
nordmenn, fire engelskmenn og en svenske ombord.
Det de ikke visste var at en norsk angiver hadde tipset fienden slik at den tyske marinen lå klar
og ventet på
skipene.
"M/T Rigmor" ble angrepet og bombet av en tysk fly. Alle de 40 om bord
gikk i livbåtene og ble senere plukket opp av den britiske destroyeren
HMS Eskimo.
Paul Kjølseth ble etter utdannelse og opptrening senere innrullert i den
norske avdelingen Norwegian Wing 132. Den ble opprettet 1.
november 1943 og besto av de to operative skvadronene 331
og 332. De var blant annet oppsatt med fly av typen Spitfire.
Han tjenestegjorde som flyteknikker og mekaniker, og var
med på å klargjøre de flyene som skulle
gi de allierte beskyttelse under selve landgangsoperasjonen
i Normandie.
Så fort det var mulig å anlegge en flyplass
i nærheten av Omaha Beach, ble han fløyet over
til Normandie og var med og opprettet flyplassen B-16 Airfield
Stele i Villons-les-Bussions, 8 km nord for Caen.
Denne flyplassen ble bygget mens kamphandlingene pågikk
og den ble etter hvert hovedplassen for Norwegian Wing 132.
Etter krigen konstruerte forøvrig Kjølseth
et eget helikopter (PK1) og han var sjef for Forsvarets
flyverksteder på Kjeller.
Et tidsvitne
vender tilbake
Frank Lorang Halvorsen var bare unggutten da han gikk i
land på stranden som de militære hadde gitt
kodenavn Sword. Her ble det landsatt 29.000 soldater under
britisk og kanadisk kommando. Av disse soldatene var det
ca. 1.000 som mistet livet, under erobringen av 10 kvadratkilometer
land.
Halvorsen forteller at han aldri vil kunne glemme det han
opplevde her nede i Normandie.
"Når vi opplevde død og lemlestelse slik
vi gjorde på invasjonsstrendene i Normandie, og samtidig ser hvor lite vi
mennesker har lært av denne ondskapen, blir jeg rystet. Vi kan
jo med egne øyne se TV-bilder fra de forferdelige
krigene som pågår bare noen flytimers reiser
fra vår egen sofakrok." |