Takketale ved utdelingen av Forsoningsprisen 2005
Av Inge Eidsvåg
Det er med stor ydmykhet og dyp takknemlighet jeg mottar denne prisen. Det kjennes overveldende og ufortjent, og jeg føler at jeg mottar den på vegne av Nansenskolen og de som jeg har samarbeidet med der. Ikke minst min gode venn og kollega Steinar Bryn. Uten Steinars enestående innsats ville Dialog-prosjektet aldri ha vært det det er i dag.
Når jeg ser tilbake på mitt voksne liv, har jeg 
              nok alltid vært opptatt av å bygge broer, forene 
              motsetninger, skape forsoning. Jeg skal spare dere for noen 
              dypere psykoanalytisk forklaring på dette, og heller 
              knytte noen få refleksjoner til begrepet forsoning.
              Det er evnen til forsoning har gjort oss i stand til å 
              overleve som art. Uten den ville vi forlengst ha utryddet 
              hverandre i en aldri avsluttet hevn, der voldens spiral aldri 
              ble brutt.
              Forsoning mellom mennesker som har levd i krig eller konflikt 
              med hverandre, må begynne med god vilje og anerkjennelse. 
              Man må anerkjenne hverandres sorg og lidelser. Det er 
              alltid smertefullt. Sorgen kan være apatisk og taus, 
              eller den kan bryte ut i raseri. 
              Forsoning trenger tid, den kan aldri tvinges fram, den er 
              på samme tid et mysterium og et mirakel. 
              I en forsoningsprosess er vi nødt til å forholde 
              oss til historien, både for å akseptere det som 
              ikke kan endres - og for om mulig å lære. Vi må 
              ikke bli fanger av fortida, men så langt vi evner vende 
              oss mot framtida. Det er der vi skal lete etter felles mål, 
              en visjon om et bedre liv. Sammen. 
              I en forsoningsprosess må vi også forholde oss 
              til rettferdigheten. Det blir ingen ekte forsoning ved å 
              late som om overgrepene og forbrytelsene ikke fant sted, som 
              om vi har glemt det som verken kan eller bør glemmes. 
              Forsoning forutsetter derfor et oppgjør, enten juridisk 
              eller på annen måte, der forbrytelsene og forbryterne 
              blir navngitt og der lidelsene får stemmer og ansikter. 
              Men rettferdighet er noe annet enn hevn, selv om grensene 
              ikke alltid er lett å se. 
              Sør-Afrika har vist verden en måte å gå 
              videre på. I forordet til sluttrapporten fra Sannhets- 
              og forsoningskommisjonen (vedtatt opprettet i 1995 gjennom 
              "Lov om nasjonal enhet og forsoning") som ble overlevert 
              president Nelson Mandela den 29.oktober 1998, skrev formannen, 
              erkebiskop Desmond Tutu bl.a.:
              
                Idet vi har sett fortidens bestialitet i øynene, idet 
                vi har bedt om og fått tilgivelse og gitt oppreisning, 
                la oss lukke døra til fortiden - ikke for å glemme 
                den, men for ikke å tillate den å ta oss til fange. 
                La oss begynne å gå mot den vidunderlige framtiden 
                i et nytt samfunn, der mennesker teller - ikke på grunn 
                av biologiske tilfeldigheter eller ytre kjennetegn, men fordi 
                de er personer med uendelig verdi skapt i Guds bilde ....  (Volume 1, Chapter 1, paragraph 91.) 
Denne kommisjonen var opptatt av både sannhet og forsoning. Sannhetsbegrepet er minst like vanskelig 
              å forholde seg til som forsoningen, både i teori 
              og praksis. Hvilken sannhet er det man ønsker å 
              få fram? Kan sannheten ha mange ansikter? Sannhet for 
              enhver pris? 
              For at forsoning skal skje, må det finnes arenaer: juridiske, politiske, sosiale, religiøse, terapeutiske. 
              Nansenskolen har i mange år forsøkt å være 
              en slik arena. Der har jeg opplevd i praksis hva som kan skje 
              der mennesker møtes ansikt til ansikt. I en atmosfære 
              stinn av mistenksomhet og gjengrodde fiendebilder forteller 
              deltakerne sine historier: Slik var det å være 
              meg. Slik var min situasjon. Skjønner dere hvorfor 
              jeg gjorde slik jeg gjorde og tenker slik jeg tenker? Nei. 
              Så må historiene gjentas, samtalene fortsette. 
              Etter ei uke eller en måned begynner et nytt spørsmål 
              å ta form: Hva om jeg var i den annens sted? Ville jeg 
              da ha tenkt og handlet slik som henne? Kanskje.
              Nelson Mandela er blitt stående som vår tids fremste 
              forkjemper for både rettferdighet og forsoning. Etter 
              27 års fangenskap på Robben Island, var han fremdeles 
              i stand til å se mennesket i systemet og ansiktet bak 
              handlingen. I sin selvbiografi Veien til frihet (1994) 
              skriver han: 
Ingen blir født med hat til et annet menneske på grunn av vedkommendes hudfarge, bakgrunn eller religion. Folk må lære å hate, og hvis de kan lære å hate, kan man lære dem å elske, for kjærligheten er mer naturlig for menneskenes hjerte enn det motsatte. Selv i den dystreste tid i fengselet da kameratene mine og jeg ble presset til den ytterste grensen av hva vi kunne tåle, kunne jeg se et glimt av menneskekjærlighet hos en av vaktene, kanskje bare i et sekund, men det var nok til å trøste meg og få meg til å holde ut. Menneskets godhet er en flamme som kan skjules, men aldri slukkes.
Mandela ser på forsoning og frigjøring som to sider av samme sak:
 En som tar friheten fra en annen, er fanget av hat; 
              han er sperret inne i et fengsel som er hans egne fordommer 
              og sneversynthet. Jeg er ikke virkelig fri hvis jeg tar friheten 
              fra en annen, på samme måte som jeg ikke er fri 
              når man tar friheten fra meg. Både de undertrykte 
              og undertrykkerne blir fratatt sitt menneskeverd. Da jeg kom 
              ut av fengselet, var dette min oppgave: å frigjøre 
              både de undertrykte og undertrykkerne.
              
              Overalt i verden foregår forsoning og brobygging hver 
              eneste dag. Ondskapen fanges øyeblikkelig inn av kameralinser, 
              forstørres og møter oss på avisenes førstesider. 
              Gode gjerninger øves i det stille. Men det er disse 
              som holder verden oppe. 
              Den private forsoningen kommer ofte på et sent stadium 
              i livet. For noen dager siden så vi Håkon Lie 
              og Reiulf Steen veksle noen ord og gi hverandre en lang klem 
              etter 40 års bitter taushet. Det må ha vært 
              godt for dem begge. En av de vakreste fortellingene om forsoning 
              jeg kjenner, finner vi i Gabriel Scotts roman Kilden (1918). Fiskeren Markus ligger på dødsleiet og 
              prøver inni seg om han kan tilgi og skilles fra menneskene 
              uten nag:
Han tok dem for sig en efter en, alle som hadde trådt på ham liksom, alle som hadde skubbet ham fra sig og vært uvennlige all sin tid. Skomakeren, kunde han tilgi skomakeren? Ja, han kunde tilgi skomakeren, det var riktig en flink kar. Enn Kristen, kunde han tilgi Kristen? Jo, han kunde tilgi Kristen med. Så lå han og kjente sig lettet og glad ...
En desemberfredag i 1945 skiltes to mennesker som bitre fiender 
              på Psykiatrisk Klinikk i Oslo. Det var Knut og Marie 
              Hamsun. Knut Hamsun følte seg forrådt av Marie. 
              Etter nesten førti års ekteskap gikk han fra 
              henne med ordene: "Jaja, så sier jeg deg farvel, 
              Marie, vi sees ikke oftere."
              Fire år trengte oldingen på å besinne seg. 
              Da ba han henne komme hjem igjen. Da hun kom, møtte 
              han henne med ordene: "Du ble lenge Marie. I all den 
              tiden du var borte har jeg ikke hatt andre å snakke 
              med enn Gud." 
              Der sårene er ekstra dype, trengs kanskje 40 år. 
              I et Bosnia, Rwanda eller Kosovo er det vanskelig å 
              tenke seg at forsoning noen gang vil være mulig. Slik 
              har det alltid har vært etter kriger og borgerkriger. 
              Men erfaringer, både fra Europa og Sør-Afrika 
              i vårt århundre, har vist at forsoning kan skje 
              i løpet av mindre enn en generasjon. Det forutsetter 
              at noen holder visjonen levende om denne muligheten som på 
              en mirakuløs måte er nedlagt i oss. 
              Men som Credo og Spera sier til slutt i Bjørnstjerne 
              Bjørnsons Over Ævne (1895): "Der 
              må noen begynne med å tilgi."
              Selv om det synes over ens evne.
              Enda en gang: tusen takk for prisen! Den gleder - og jeg vet 
              at den også forplikter.            
