av Oddvar Schjølberg
For flere hundre nordmenn er navnet Hiltgunt Zassenhaus
blitt selve symbolet på medmenneskelighet og rettferdighet.
Mange av de norske krigsfangene som ble sendt til de tyske
tukthusene under annen verdenskrig kan takke nettopp henne
for at de overlevde fangenskapet.
Sigurd Jacobsen er en av
dem. Han satt blant annet i tukthuset i Rendsburg, og den
tidligere krigsfangen sier følgende om Hiltgunt Zassenhaus:
"For
oss som av gode makter fikk tildelt Hiltgunt Zassenhaus som vår
spesielle lykke-fé gjennom harde og tunge og vonde år,
finnes det ingen tvil. Vi spør ikke med svenskene: "Englar,
finns dom?" Vi vet at de finnes.
Jeg vet at Hiltgunt helst ikke vil utstyres med vinger. Det er heller ikke nødvendig.
Hun har med sitt liv vist oss at det går an å fly uten vinger. Hun
fløy på
et magisk teppe, hvis innskrift lød: "Amor vincit
omnia", hvilket utlagt betyr: Kjærligheten overvinner
alt.
Gjennom mange år hadde demonene overtaket. Men på
tross av dem gikk det engler - godhetens, troens og håpets
engler og budbærere gjennom lukkede dører. Overvant
bolt og jern med hjertelag, medmenneskelighet og varme tanker."
La oss sette det gode opp imot
det onde.
Hiltgunt Zassenhaus ble født i 1916 og vokste opp
i Hamburg. I januar 1933, rett etter at Hitler hadde tatt
makten i Tyskland, banket SS på døren for å snakke
med hennes far. Han var historiker av fag og var rektor ved
en av skolene i byen.
Faren så tidlig faresignalene ved nazismens ideologi,
og samme dag som Hitler kom til makten, samlet han familien
og sa følgende: "Fra nå av skal vårt
hjem være en festning hvor vi skal leve og tenke slik
vi alltid har gjort det."
Noen få måneder senere var faren fjernet fra
sin stilling, og blitt arbeidsløs. Dette innvirket
naturligvis på
Hiltgunt og hennes tre brødre. Hans som studerte matematikk,
Willfried som fortsatt gikk på gymnasiet og Günther
som var i gang med medisinstudiene.
Hiltgunt var ganske snart i full opposisjon til det nye systemet,
og blir i første omgang utvist fra skolen fordi hun
ikke vil løfte høyre arm og rope "Heil
Hitler"
hver gang det kom en lærer inn i klasserommet. Senere
blir hun ignorert, og erklært som håpløs.
Men får likevel tatt sin eksamen.
På en reise i Danmark samme år, forstår
hun enda bedre den svøpen som nå hviler over
hennes hjemland. Imidlertid kommer hun her i kontakt med
dame, som også er oppmerksom på det farlige som
skjer i Tyskland, og via henne får Hiltgunt hjelp til å studere
filologi med dansk som hovedfag. Sommeren 1938 er hun ferdig
med studiene, og er blitt tolk i norsk og dansk.
I november er hun tilbake i Tyskland igjen. Jødeforfølgelsene
har nettopp satt inn med full kraft. Folk står i gatene
og ser på, uten å gjøre noen ting, men
de setter seg heller ikke opp mot det som skjer. For første
gang får de en anelse og hva den nye ideologien vil
føre med seg.
I dagene som følger blir flere av de som familien
kjenner godt, og som de har hatt omgang med, arrestert av
naziregimets håndlangere. Hiltgunt ser jødene
på den ene siden og de fanatiske nazistene på den
andre siden. Og midt mellom dem står den store massen
med lunkne hjerter. De som er likegyldige, og de som løper
av sted for å
skaffe seg personlig vinning.
Broren Willfried ser også dette og sier til moren: "Dere
har lært oss mye, men en ting glemte dere å si
oss:
"Det finnes mennesker som i bunn og grunn er onde."
Moren tier et øyeblikk, før hun svarer: "La
oss ikke tenke på det, men forsøke å sette
det gode opp imot det onde."
Men for Hiltgunt så prenter dagens hendelser seg så
fast i sinnet at hun etter hvert utvikler sin egen filosofi: "Et
kaldt menneskehjerte er farligere og mer dødelig enn
alle våpen."
En tale som forandrer livet
Sammen med studenter fra Universitetet i Hamburg er hun invitert
av Universitetet i København. Hun forstår
ganske snart at stemningen i Danmark har endret seg siden
sist hun var her, og folket er skremt over den utviklingen
som skjer i nabolandet Tyskland. Men de tier, og vil ikke
spørre gjestene om deres mening.
Men en som ikke tier still er byens borgermester. Han holder
en tale som brenner seg fast i Hiltgunt. Han forteller om
sine egne studieår i Tyskland og sier bl.a.:
"Den gangen preget Goethe og Schiller Deres kultur. Deres folk kan være
stolte over å ha fostret dem. Men husk at det også forplikter."
I september 1939 er krigen et faktum og brødrene hennes
- Günther og Willfried er begge nå blitt leger,
og sendes til fronten. Dette er en tung dag for familien.
Høsten 1940 får Hiltgunt jobb i som tolk i
brevsensuren. En del av brevene kommer bl.a. fra jøder
som er sendt østover. Alle brev hvor det klages eller
spørres etter pakker, skal rives i stykker, ifølge
hennes arbeidsinstruks. Men Hiltgunt ser her en sjanse til å hjelpe
de som er deportert.
I stedet for å rive i stykker brevene, tar hun dem
med seg i håndvesken og sender pakker til brevskriverne.
Det er fortsatt ikke noe forbud mot å sende pakker,
eller motta pakker, bare å be om dem.
Hun tar stadig store sjanser i jobben sin, og er nær
ved
å bli tatt mer enn en gang. Etter hvert blir brevene
fra jødene mer og mer sjeldne, og det blir snart helt
forbudt
å skrive fra gettoene.
Men den sensurjobben hun nå har hatt de to siste årene,
har fortalt henne med all tydelighet at Tyskland har blitt
en eneste stor fangeleir.
Men fangekategoriene er forskjellige. Er du jøde,
skal du utslettes, er du fange, må du sulte. Er du
fortsatt fri - ja da må du tie.
Hun bestemmer seg for å vie livet til å hjelpe
andre, og hun melder seg inn ved det medisinske fakultetet
i Hamburg for å studere til lege, i likhet med sine
brødre.
Men det viser seg at det er fortsatt stort behov for hennes
kunnskaper innen brevsensuren, og en dag blir hun bedt av
statsadvokaten i Hamburg om å overta sensuren av brevene
og samtalene til de norske fangene som sitter i fengsler
og tukthus. Hun vegrer seg i første omgang for dette.
Og hun har ikke på
noen måte lyst til verken å spionere på dem,
og langt mindre angi dem til SS eller Gestapo. Så hun
ignorerer forespørselen.
Men Gestapo er grundige og allerede to dager etterpå kommer
en ny innkallelse og hun må møte en dommer,
samt sjefen for tukthus Hamburg - Fuhlsbüttel. Selv
om hun ikke på noen måte var politisk engasjert,
med i noen nazistisk organisasjon eller med i partiet - var
det likevel noen som hadde anbefalt henne til denne jobben.
Overvåket av Gestapo
Hun får vite at det dreier seg i første omgang
om ca 300 norske og danske fanger, men det vil hele tiden
komme nye fangetransporter av politiske fanger som er dømt
av tysk krigsrett.
For å gjøre en lang historie kort - hun ser
her sin oppgave og mulighet til å hjelpe fangene, og
sier ja. Samtidig skal hun forsøke å fortsette
med medisinstudiene sine.
I samtale med direktøren for fengselsledelsen er hun
også
så "kravstor" at hun overtar dette arbeidet
på
én betingelse: "De må tillate meg å arbeide
selvstendig, og jeg må selv få bestemme om det
skal gies melding, eller ikke om det som blir strøket
i fangenes brev."
Dette er helt nye toner for direktøren, at en som
ennå
ikke er ansatt av det mektige Gestapo overhodet tillater
seg å
sette krav. Men etter noen sekunders betenkningstid svarer
han: Vel, jeg godtar betingelsen. Jeg gjør Dem oppmerksom
på
at det er første gang en tolk har stilt slike betingelser
overfor meg. Men De vet like godt som jeg hvilken straff
De utsetter Dem for hvis De ikke følger reglementet."
Snart er hun utstyrt med grønt politipass, og får
rett til å bære våpen. I tillegg får
hun ganske frie tøyler når det gjelder hvordan
jobben skal utføres, og Gestapo tror de har fått
en standhaftig medarbeider som er lojal og trofast mot den
nazistiske ideologien. Men i stedet har de ansatt en ung
dame som er sterkt antinazistisk.
Hun har sine egne ideer om hvordan jobben skal utføres
og velger å gjøre dette på sin egen måte,
og slett ikke etter Gestapos retningslinjer. Allerede fra
første dag fører hun kartotek over fangene.
Etter hvert som fangeantallet stiger, og de blir sendt rundt
om i hele Tyskland, får dette kartoteket en meget stor
verdi. Det er bare Hiltgunt Zassenhaus som på den tiden
har full oversikt over de skandinaviske fangenes forskjellige
soningssteder. Hun ga senere Røde Kors uvurderlig
hjelp i forbindelse med Bernadotteaksjonen, fordi hun visste
hvor de skandinaviske fangene var anbrakt.
Ved årsskiftet 1942/43 har Hitlers Stor-Tyskland sin
største geografiske utstrekning, og på dette
tidspunktet er det i alt 744 tyske fengsler og tukthus. Praktisk
talt så var alle bygd i siste halvdel av det nittende
og i de første tiårene av det tyvende århundre.
Disse anstaltene var ofte store byggekomplekser med plass
til fra 3000 til 5000 fanger, og hele systemet sorterte under
det tyske justisdepartementet.
(Etter krigen har det vist seg at norske kvinner og menn
ble innregistrert i nærmere hundre forskjellige fengsler
og tukthus i Tyskland i årene 1940 - 45)
I mars 1943 tillater Justisdepartementet at de norske fangene
skal få besøk av den norske sjømannspresten
i Hamburg - Conrad Vogt Svendsen, men han må alltid
ha med seg en tolk.
Fengselsdirektøren innformerer Hiltgunt om denne beslutningen
og gjør henne uttrykkelig oppmerksom på at det
i papirene heter at "Justisdepartementet har gitt sin
tillatelse på den betingelse at anstalten sørger
for skarpt vakthold."
Og hvem kan vel skjøtte denne oppgaven bedre enn nettopp
Hiltgunt.
Under dekke av å skulle sensurere og vokte hvert ord
som ble sagt mellom presten og fangene, kunne nå Hiltgunt
sette i gang med sitt hjelpeprosjekt. Og hun lever et dobbeltliv
i ordets rette betydning. Om formiddagen er hun medisinstudent,
mens hun på ettermiddagen sensurerer brev eller er
på besøk i tukthusene. Og nettene må ofte
taes til hjelp når hun skal skrive små oppmuntringer
tilbake til fangene.
Besøk hver fjerde måned
De norske fangene kunne bare motta besøk av presten
hver fjerde måned, og det var han som skulle være
bindeleddet mellom fangene og deres familie hjemme i Norge.
Vogt Svendsen har fått en lang liste med navn, og nå
begynner de å spore opp hvor de forskjellige fangene
er plassert, og de besøker regelmessig det ene tukthuset
etter det andre. Dermed begynner den norske sjømannspresten
og den unge tyske tolken et svært fruktbart samarbeide.
Presten sto hele tiden under Gestapos overvåking, og
det samme gjorde Hiltgunt. Derfor tok de aldri kontakt med
hverandre, og de gjorde sitt arbeide uten å snakke.
I tukthusene "hadde veggene ører", og det
var nok av overivrige fangevoktere som ville angitt dem.
Derfor var de ytterst forsiktige, og de så hverandre
bare når de var på reise, eller når det
var viktige ting de måtte drøfte sammen.
En spesiell episode viser hvor sterk Hiltgunt Zassehaus egentlig
er, og om denne episoden forteller sjømannspresten
Vogt Svendsen følgende:
"Hun gjorde sitt, og vel så det. Det første var at hun gikk
til direktøren for Fuhlsbüttel: "Herr Direktør, jeg
kan ikke fortsette i dette arbeidet lenger!
- Men frøken Zassenhaus, hva er i veien?
- De stoler ikke på meg. Her kommer jeg med Gestapos
fulle tillit, og så skal det sitte en vakt og passe
på. Jeg kan ikke finne meg i slikt!
Og resultatet ble at vakten forsvant, og han viste seg heller
ikke noen gang siden. Og fra den dagen av var hun som vakt
skulle være, vår våkne skytsengel. Hun
sto ved døren og passet på når noe reglementsstridig
gikk for seg, og hun varslet oss om upålitelige elementer
blant nyankomne fanger, hun delte sine matrasjoner med guttene,
og gikk gjennom ild og vann for å hjelpe når
noen var syke eller i vanskeligheter. Snart var hun "den
verste" av oss alle. Ja vi måtte flere ganger
si til henne at nå måtte hun hale i land, hvis
ikke alt skulle gå galt." Så
langt sjømannsprest Vogt Svendsen.
Hiltgunt visste ikke noe om hvilken hjelpeorganisasjon som
sto bak presten, like lite som han visste om de som sto bak
Hiltgunt. Bak presten sto hans hjemland og det folket han
representerte, og bak Hiltgunt sto hennes familie sammen
med noen få pålitelige venner.
De prøvde å skaffe tilveie de ting som fangene
hadde behov for. Alt fra katteskinn til en reumatisk fange,
til helt spesielle medisiner. Dette hjelpeprosjektet gjorde
Hiltgunts familie til en sterk sammensveiset enhet.
Hiltgunt smuglet medisiner
til fangene
Hiltgunt gjorde jobben sin meget profesjonelt og fikk svært
frie tøyler av ledelsen, og hun utnytter dette maksimalt.
Under påskudd av å måtte ha med seg en
koffert - såkalt "luftvernbagasje" i tilfelle
bombeangrep - får hun smuglet inn mat, medisiner, vitamintabletter,
transalve, gas, vatt, plaster og andre nødvendigheter
til de norske fangene. Hvor mange kilometer hun har trasket
fra apotek til apotek i Hamburg for å få kjøpt
medisiner, er det vel ingen som vet, men det var kjærligheten
til hennes medmennesker som drev henne, og vissheten om at
dersom hun fikk tak i noen medisiner, så ville hun
kunne lindre fangenes plager og sykdommer.
Når de forlater tukthuset har de med seg brev, tegninger,
dagbøker og notater fra fangene. Hun klarte også
smugle ut manuskriptet til Brunvand bok "Smil og
tårer i tukthuset". Denne boken hadde han sirlig
skrevet ned på
dopapir, og Hiltgunt tok dette med seg hjem og begravde det
i et skrinn hjemme i hagen. (Etter krigen ble skrinet gravd
opp og manuset sendt til Brunvand)
Når de reiste på fangebesøk hadde Hiltgunt
alltid med seg en liten notisbok - "Ordreboken" -
som hun kalte den. Her skrev hun nøye opp det som
fangene trengte. Først og fremst var det jo medisiner
og slike ting, men etter hvert hadde de behov for skrivesaker
og papir.
Hun og presten farter rundt på de forskjellige fengslene
og tukthusene som ligger i Hamburg-området. Da de fleste
skandinaviske fangene i september 1943 blir flyttet til tukthus
i Rendsburg, reiser Hiltgunt og presten etter. Og de sporer
opp at det sitter blant annet 200 norske NN-fanger i Fuhlsbüttel.
Noen av dem hadde da allerede sittet to år i enecelle,
og var ganske så medtatte. Mange av de norske fangene
ble også
brukt som slavearbeider på forskjellige steder, bl.a.
jobbet 60 av dem på flyfabrikken i Lübeck.
Hjertehåpet
En livstidsfange som hadde fått en usedvanlig brutal
behandling av Gestapo i Norge, fikk en dag et brev fra sin
kone der hun kort fortalte at hun hadde funnet seg en ny
mann, og nå ønsket hun skilsmisse. Det var ytterst
sjelden at slikt forekom, men det hendte. Hiltgunt lot brevet
passere. To dager senere smuglet hun inn et brev til denne
fangen, der hun ba ham om å ikke miste motet. Han måtte
se framover. Han var ung - og han kunne se fram mot et rikt
liv i et fritt Norge. Med i brevet la hun et dikt av Heinrich
Heine - dikteren som på grunn av sin jødiske
bakgrunn ble svartelistet av nazipartiet, og hvis bøker
ble kastet på det store bokbålet på Bebbels
Platz i Berlin.
Herz, mein Herz, sei nicht beklommen,
Und ertage dein Gesschick.
Neuer Frühlung gibt zurück,
Was der Winter dir genommen.
Und wie viel ist dir geblieben!
Und wie schön ist nock die Welt!
Und, mein Herz, was dir gefällt,
Alles, alles darfst du lieben!
Vår egen dikter - Herman Wildenvey - oversatte dette
diktet i en norsk språkdrakt og han ga det tittelen:
Hjertehåpet
Hjerte, hjerte, ei bedrøvet,
og din skjebne, bær du den.
Våren kommer snart igjen.
med langt mer enn vinteren røvet.
Og hvor meget livet levner,
og hvor verden dog er gild.
Og mitt hjerte, hva du vil
kan du elske alt du evner.
For den stakkars fangen så ble hilsenen fra Hiltgunt
nettopp det han trengte i sin vanskelig situasjon. Det ble
som en vitamininnsprøytning som gjorde at han kom
over krisen, og han overlevde fangenskapet og kom hjem igjen
til Norge.
Her traff han to år senere en kvinne som ble hans kone
i et lykkelig og livslangt ekteskap. Og hvem var vel mer
naturlig for ham å ha til fadder da deres første
barn skulle døpes - enn nettopp Hiltgunt Zassenhaus?
Og hun var også
selvskreven som gjest ved barnedåpen.
Med Hiltgunt Zassenhaus innsats bringes nå et glimt
av håp inn i fangens trøstesløse tilværelse.
Og etter hvert får hun utrolig nok tillatelse til å
gi fangene en liten flaske tran hver 14. dag. Dette blir
som det reneste universalmiddel for dem. Tranen blir drukket,
den brukes i åpne sår, og den brukes til å dyppe
det tørre brødet i. Og de klarer også å få ordnet
det slik at det blir åpnet et lite norsk bibliotek
i tukthuset. Sammen med Vogt Svendsen starter hun et innsamlingsprosjekt
av bøker. Både hjemme hos dem selv, og blant
deres venner. Og de klarer faktisk å få dette
til. Snart kan biblioteket
åpnes med både norske og engelske bøker.
Det er skjønnlitteratur og fagbøker, reiseskildringer
og kunstbøker. Ja faktisk så klarer de også
å skaffe et helt leksikon. Takket være velvillige
og lojale tyske venner.
Tyske medhjelpere
Hiltgunt forsto raskt viktigheten av å få opprettet
en rask kontakt med de nye fangene som kom. Og så ofte
hun klarte å få det til, så fikk hun ordnet
en samtale med dem den første dagen.
Dette fordi hun visste at de første dagene i tukthuset
også var de vanskeligste og de tyngste. Dobbelt tungt
er det å sitte i et fremmed land, og det er tredobbelt
så
tungt når dette landet er det tredje rike, uttalte
hun en gang.
Besøket hadde også til hensikt å vise
den nyankomne fangen at kontakten med utenverden var ikke
helt brutt. Det var noen der ute som ønsket å hjelpe
dem.
En av de som nevnes i boken om Hiltgunt, er fangevokteren
med kallenavnet "Onkel Hans" Han er en av arbeidsformennene
for de norske fangene, og de på sin side forteller
at han er deres venn, og av han får de brød
og sigarettstumper. Og med fare for både å bli
oppdaget og ikke minst strengt straffet, så klarer
Hans å smugle ut brev fra fangene, og disse blir igjen
videreformidlet til Hiltgunt.
Angitt til Gestapo
I de årene hun jobbet som tolk hadde hun kontakt med
400 norske og 300 danske fanger. Fordi regimet frykter at
de allierte skal gjøre invasjon i Schleswig Holstein,
blir det bestemt at fangene skal videresendes. Dette er i
mars 1944. For Hiltgunt og hennes medhjelpere oppstår
straks et problem: Til hvilke leire skal de sendes?
De klarte å skaffe seg opplysninger om at de fleste
norske og danske fangene skulle sendes til Tukthus Bützow,
mens de øvrige skulle bli fordelt til fengsler og
tukthus rundt om i Tyskland - flere av fangene hadde da allerede
sittet fire
år i tukthus Fuhlsbüttel. Og nå går
ganske snart transportene til tukthusene i Halle, Cottbus
og Coswig. Andre sendes til en straffeleir ved Frankfurt
am Main, mens andre igjen sendes til Waldheim, Bautzen, Mecklenburg,
Neubrandenburg, Wismar og Luckau.
Det blir mer og mer besværlig å holde rede på
hvor de norske fangene befinner seg. Tidligere var de i Hamburg
og Rendsburg, men nå er de plutselig spredd rundt om,
og samtidig så er landet i ferd med å gå i
oppløsning.
For sjømannsprestene i Hamburg og Hiltgunt førte
dette til svært presset arbeidssituasjon. Fangeforflytningene
gjorde at de med ett fikk hele Tyskland som arbeidsområde.
De reiste i timer og dager, og rakk knapt å komme hjem
fra et oppdrag før det neste banket på porten.
Det var et umenneskelig slit, og var et liv på overfylte
tog, og ikke minst endeløse timer med venting på jernbanestasjoner
som var bombet i filler. Å skaffe seg tak over hodet
og få noen timers søvn var omtrent umulig. Men
de satte egne behov tilside og sto løpet ut - 100
%.
Etter at hun har tatt eksamen i medisin intensiverer hun
hjelpearbeidet, og bruker all sin tid på å hjelpe
fangene. Og slik fortsetter hun helt til krigens slutt.
Hun blir en dag angitt til Gestapo, men hjelpearbeidet og
begivenhetene går raskere enn brevet fra sjefen i tukthuset
i Bautzen, og i april 1945 blir de skandinaviske fangene
reddet av De Hvite Bussene.
Hun hadde den siste tiden tatt mange utrolige sjanser, og
dette begynte Gestapo i Hamburg å få inn informasjon
om. De ville ha sikre kort på hånden før
de slo til og pågrep Hiltgunt. Til slutt følte
de at de hadde samlet nok dokumentasjon om hennes illojalitet
mot Det tredje riket. Nå ble alle dokumentene om Hiltgunt
oversendt til Gestapo i Berlin for at de skulle ta den endelige
avgjørelsen.
Dette var imidlertid for seint. Der hadde de mer enn nok å
gjøre med å prøve å redde sitt
eget skinn, om de ikke i tillegg skulle bry seg med en slik
kvinne og hennes eskapader i Hamburg. De hadde ikke kapasitet
til dette, og så lenge de ikke reagerte fra Berlin,
kunne Hiltgunt fortsette sin virksomhet uavhengig av det
lokale Gestapos raseri.
Krigen sluttet før hun havnet i Gestapos klør
og ikke lenge etterpå begynner Hiltgunt Zassenhaus
med et nytt hjelpearbeid.
Under krigen var det tusener av barn som var blitt foreldreløse.
Nå manglet de alt fra mat til husly. Men mest av alt
savnet de mennesker som brydde seg om dem, og som kunne ha
omsorg for dem. Etter hvert fant hun fram til en leir hvor
det bodde foreldreløse barn, og snart klarte hun å finne
fram til flere. Her var det nye utfordringer.
Denne gang var det hennes skandinaviske venner som stilte
opp og sendte matpakker og klær for å hjelpe
de nødstedte i det landet der de selv hadde vært
krigsfanger. Og det som begynte med noen pakker, utviklet
seg til et hjelpeprosjekt som varte i flere år.
Hiltgunt Zassenhaus har i ettertid blitt betegnet som "Tukthusfangenes
engel". Men hun var noe langt mer en det. Hun var et
av de mange levende bevisene for at selv etter mange år
med naziregimets terror og ensretting, var det tyskere som
torde ta standpunkt mot regimet - og leve opp til sitt standpunkt.
Hun var en lysende representant for "det andre Tyskland".
Nå var det nok ikke alle som skjønte hvilken
uvurderlig innsats hun hadde gjort for å redde de skandinaviske
fangene, og spesielt en episode gikk sterkt inn på henne.
Det var da nordmannen Eilif Vikre oppsøkte henne i
Hamburg etter krigen. Han ble imidlertid stoppet av engelske
soldater, som legger hindringer i veien for dette møtet.
Hiltgunt så på seg selv og de skandinaviske fangene
som en stor familie, og opplevde episoden som dypt urettferdig.
Men hennes skandinaviske venner glemte henne ikke, og kort
etter frigjøringen ble det satt i gang en aksjon blant
de tidligere norske tukthusfangene med et dobbelt mål.
De ville først og fremst jobbe for at Hiltgunt Zassenhaus
fikk den anerkjennelse som hun gjennom sitt farefylte og
ytterst vanskelige arbeide hadde gjort seg fortjent til fra
norske myndigheter.
I tillegg visste tukthusfangene at hun hadde gitt avkall
på
sin egen utdannelse for å hjelpe dem, og nå ønsket
de å jobbe for at hun skulle få fortsette med
sin medisinske utdannelse. Begge deler lykkes
Høsten 1946 ble hun invitert til å fortsette
sine påbegynte medisinske studier ved det medisinske
fakultetet i Bergen, hvor hun gjennomførte annen avdeling
av det medisinske studiet. Samtidig ble det også et
hjertelig gjensyn med flere av de tidligere tukthusfangene.
Men også de danske tukthusfangene visste å verdsette
hennes innsats, og i 1947 ble hun invitert av Dansk Røde
Kors til å komme til Danmark for å fortelle om
sitt hjelpearbeid blant barna, samtidig som hun skulle få fullføre
sitt medisinske studium.
Dermed kunne hun være med på å knytte de
første bånd mellom Norge, Danmark og det Tyskland
som pastor Vogt Svendsen en gang hadde kalt "Det skjulte
Tyskland".
Ærefrykt for livet
Hiltgunt Zassenhaus valgte å arbeide som lege i Tyskland,
og hun ønsket å ta del i oppbyggingen av det
humanistiske og demokratiske Tyskland - noe som viste seg å ikke
være så helt enkelt. I forbindelse med utgivelsen
av hennes bok
"Stå vakt i mørket" fikk hun en blandet
mottakelse av sine egne landsmenn. Det var mange sår
som ikke var leget, og hennes avsløringer av hvordan
nazistene behandlet sine utenlandske fanger falt ikke i god
jord hos mange - ikke minst blant de som hadde stått
naziregimet nær, og som nå fikk sine misgjerninger
tilbake som en bumerang.
Etter hvert kom hun på en måte under dobbelt
ild, og hun valgte å sette kursen mot USA. Her begynte
hun som lege på sykehuset i Baltimore.
I 1968 var hun igjen i Norge - denne gang som gjest hos Kong
Olav. Og hun møtte også dr. Max Tau, som under
jødeforfølgelsene hadde søkt tilflukt
i Norge, og som etter krigen ble i beste forstand et bindeledd
mellom Skandinavia og Tyskland
I barndomshjemmet hennes var det en setning som moren alltid
prentet inn i barna, og det var Albert Schweitzers ord: "Ha ærefrykt
for livet." Det måtte de aldri glemme. Hiltgunts
oppvekst var preget av de humanistiske strømningene
som var så
alminnelige i Tyskland på den tiden, og det var nettopp
Albert Schweitzer og hans "Habe Ehrfurcht vor dem Leben"
(Ha ærefrykt for livet) som sto sentralt i familiens
oppfatning, og som var grunnlaget for deres politiske holdning.
Hiltgunt Zassenhaus så mulighetene og handlet deretter.
Et stykke brød
Det var ofte ikke så mye som skulle til for å lette
fangelivet, og i boken "Stå vakt i mørket"
forteller hun om sitt møte med en norsk professor
som satt som fange i tukthuset Fuhlsbüttel:
"Kjente de Tyskland fra før, her professor?
Svaret kommer nølende:
"Jeg elsket engang Tyskland. Men…" Et blikk på
gittervinduet.
"Det Tyskland jeg kjente er dødt, mange ganger tviler jeg på om
det overhodet har levet."
Bach, Goethe og Schillers stemmer har forstummet. Ødeleggelsene
overdøver dem.
Og likevel lever den samme ånden videre: I det skjulte
Tyskland. I alle som vil fordrive det onde med det gode.
Skal jeg si det til professoren?
Han vil se mistroisk på meg og kikke opp på jerngitteret.
Skal jeg fortelle ham at det sitter millioner av tyske politiske
fanger bak piggtrådgjerdene? Han vet det selv. Han
vil bare svare meg at det er det beste beviset på at
det gamle Tyskland ikke lever lenger.
Uten å si et ord stirrer jeg på ham. Øynene
hans glinser matt. Huden spenner seg som tynt gult lær
over det hule ansiktet.
Jeg tar opp matpakken min, tar hånden hans og legger
et stykke brød i den."
Tukthuset er svært restriktive på at det skal
gå
fire måneder mellom hvert besøk, men Hiltgunt
fører en nøyaktig notisbok, slik at det ikke
går en dag over tiden. Fire måneder senere besøker
hun den norske professoren igjen, sammen med presten. Og
vi gjengir litt av dette møtet:
"Professoren er like blek som den gangen, men han smiler
forventningsfullt mot oss, som om han har noe godt å fortelle.
"Hvordan går det?" spør presten.
"Ikke bedre enn sist dere var her, men" - den gjennomsiktige hånden
gjør en bevegelse, som skal gi uttrykk for hvor uvesentlig det i øyeblikket
er. Det er noe annet som beveger seg inne i ham.
"I fire måneder har jeg ventet på denne dagen,"
begynner han. Han snur seg mot meg: "Husker De den sommerdagen?
Kanskje ikke, for i mellomtiden har dere vel besøkt
hundreder av andre fanger. Det er mulig at De har glemt at
jeg den gangen sa at jeg verken trodde på et Tyskland
av i går eller av i morgen."
Han gjør en liten pause. Blikket hans går over
presten og meg og mot gittervinduet. Til den blasse blå vinterhimmelen,
til kastanjen som står der uten blader.
"Mitt hat mot Tyskland av i dag var blitt så stort at det fullstendig
overveldet meg. Det ga ingen plass til troen på noe bedre."
Professoren tier igjen. Så sier han til meg.; "De
forsto meg den gangen. De ga meg et svar som jeg aldri skal
glemme."
Hvilket svar var det, spør presten.
"Et stykke brød!"
Professoren smiler, og fortsetter: "Hatet vil alltid
skille oss. Så lenge vi ennå hater må vi
også
frykte, også når freden, - nei - la oss heller
si når krigen er slutt. I de siste månedene har
jeg tenkt over hvor nært hatet er knyttet til frykten.
Det er fredens farligste fiende."
Grunnsteinen til forsoning mellom folkene blir først
lagt når en setter menneskeheten over nasjonalitet
og rase. Er det en oppgave bare for bestemte aldersgrupper?
For klasser og lag av folket?
Nei - sier Hiltgunt Zassenhaus - jeg tror på det enkelte
mennesket, enten det nå er ungt eller gammelt. Vi må
ha en urokkelig tro på det enkelte menneskes evne til å
tenke selvstendig og ta et personlig standpunkt.
Kilder:
Hiltgunt Zassenhaus: "Stå vakt i mørket"
Sigurd Jacobsen, tidligere krigsfange
Willy Mørk Jensen, tidligere dansk krigsfange
Kristian Ottosen: "Bak lås og slå" |