Redd Barna om Aktive Fredsreiser:
" Fred, frihet og rettferdighet er tre sider av samme
sak - selve grunnen for en bedre verden for de generasjoner
som kommer etter oss. Redd Barna ser Aktive fredsreiser som
en liten, men viktig del av dette arbeidet. En opplevelse
av den karakter som Aktive Fredsreiser gir til ungdom vil
skape engasjement, og engasjert ungdom er den beste garanti
for en bedre framtid."
Tor Elden, generalsekretær i Redd Barna
VIKTIGE PUNKTER FOR FREDSARBEID:
-
Respekt for menneskeverdet.
Alle mennesker er unike, det finnes ingen kopi.
Alle mennesker har et ukrenkelig menneskeverd og krav
på respekt.
Fredsprosesser er avhengig av at menneskene respekterer
hverandres menneskeverd fullt ut. Respekterer vi hverandre,
gjør vi ikke overgrep mot hverandre. Derfor er
dette fundamentalt viktig.
-
Forankring i verdier
Selve menneskeverdet er tidløst, uforanderlig. Verdiene
som ligger i vår menneskelige natur, gis veiledning
og korreksjon gjennom etiske normer. Fredsprosesser er
avhengige av at vi handler ut fra disse. Hva kan eventuelt
hindre oss i å følge vår dypeste verdiforankring?
-
Betydning av demokrati og frihet.
De verste overgrep mot mennesker skjer i diktatoriske
styresett. Man følger en lederskikkelse eller
en fanatisk grunnholdning og tillater grusomheter mot
sine medmennesker.
Gjennom internasjonale konvensjoner og menneskerettigheter,
gjennom demokratiske systemer og bevisst maktfordeling
setter vi i gang fredsprosesser som hindrer og forebygger
alvorlig overgrep mot menneskeheten. Mulighetene for kommunikasjon
er enorm i vår tid. Vi kjenner til konflikter, vi
har kunnskap om løsninger - vi må bli mange
som bruker denne kunnskapen.
-
Betydning av ytringsfrihet
Ytringsfriheten er et privilegium i et demokrati. Om
ytringsfriheten ikke er forankret i en etisk bevissthet,
kan den gi utslag i alvorlig overtramp, respektløshet
for menneskeverdet.
Ytringsfriheten er av meget forståelige grunner "hellig" for
oss. Den er en viktig brikke i fredsprosesser. Likevel
- vi hadde fått enda større og positive utslag
av ytringsfriheten, hvis vi hadde knyttet den til holdninger
som krever respekt for menneskeverdet og etiske normer.
-
Betydning av massemedia
Vi kjenner godt til massemedias betydning i diktatoriske
stater. Vi føler oss trygge i vårt demokratiske
system og forventer at våre massemedia formidler
sannheten så nær man kan komme. Våre
massemedia er imidlertid styrt av salgstall. Nyhetsbilder
vil nok langt på vei bære preg av dette.
Ved siden av å være kritiske til det vi ser
og hører, bør vi påvirke media til
en etisk holdning.
-
Om å nærme seg "sannheten"
Det finnes mange "sannheter" om samme sak,
alt etter fra hvilken synsvinkel man ser på saken og
hvem som observerer den.
Mange fordreier sannheten mer eller mindre bevisst. Kunnskap
innhentet fra mange synsvinkler er nødvendig om
en skal komme så nær den objektive sannheten
som mulig. I en konflikt mellom to parter vil den objektive
sannhet ligge et sted mellom partene. Fredsprosesser er
avhengige av at vi lytter og vurderer ut fra et fordomsfritt
ståsted.
-
Ondskapens ansikt
Den enkelte av oss er på samme tid det gode
og det onde menneske. Kvalitetene vil alltid være
der, side om side.
Om selvkretsende egoisme får dominere, vil mitt kalde
hjerte hindre meg i å se andres behov. Mine gode
kvaliteter får trange kår. Her lyder ensidig
et ...: "elsk deg selv!"
Om selvforherligende nasjonalisme får dominere en
nasjons befolkning, vil denne se seg selv som overlegen
andre folk og nasjoner. Resultatet kan bli at selvhevdende
og destruktive krefter slippes løs overfor omverdenen.
-
Ansvarliggjøre medløperne
Vi ser maktmisbrukerne og deres håndlangere,
men vi ser for lite på medløperne.
Medløperne er mennesker som føler seg trygge
i flokken, som sier de ikke visste bedre. De gjorde bare
det alle andre gjorde. For å sette i gang fredsprosesser
er vi nødt til
å fokusere på medløpernes ansvar. De
kan ikke være en anonym gruppe, men må ta
medansvar for det som hender.
-
Ansvar
Vi må alle ta ansvar for vårt liv og våre
handlinger. Vi kan ikke skylde på andre eller en
dårlig oppvekst. Vårt eventuelle indre og ytre "handikap"
må aldri bli en sovepute til ikke å ta ansvar
for vårt liv. Mennesker som tar ansvar, er aktivt
med i fredsprosesser.
-
Mot
Mange situasjoner i livet krever mot. Den som for eksempel
ikke vil være en medløper i forhold til
overgripere, kan som resultat bli frosset ut av gruppen.
Det krever mot for å tåle dette. Mot som
er forankret i verdier og evnen til å se mål
og mening med livet, gir uante krefter. Fredsprosesser
er avhengig av at det finnes mennesker med mot.
-
Godt selvbilde
Mange mennesker har lavt selvbilde. Dette fører
ikke bare til utilstrekkelighetsfølelse, men gir
også rom for
å lide overgrep eller mulighet for å bli overgriper.
Fredsprosesser er avhenging av at menneskene har et godt
selvbilde. Det er viktig å
være bevisst dette og bidra til en utvikling i den
retining.
|