Allerede
høsten 1941 begynte NS-myndighetene å planlegge
en konsentrasjonsleir på Berg, noen få kilometer øst
for Tønsberg. Den var i drift helt fram til frigjøringen,
og det var den eneste fangeleiren i Norge som var drevet
av nordmenn.
20. desember 1941 skriver justisminister Sverre Riisnæs et brev til Jonas
Lie - sjefen for Politidepartementet. Og her henviser han til en tidligere samtale
angående en konsentrasjonsleir på Søndre Berg Gård,
som igjen ligger under Jarlsberg hovedgård.
I brevet kan man bl.a. lese: ”Ordfører Bjerck i Tønsberg
og fylkingsfører Eivind Wallestad har i lengre tid vært meget interessert
i prosjektet og har planene helt klare. De har også gjort
klart forslag til kommandant, driftsbestyrer og 4 avdelingsledere.
Jeg synes at arbeidet med ekspropriasjon straks bør tas opp. Ordføreren
har gjort foranstaltninger for å sikre materialer
for brakkebyggene.”
Bjerck var en sterk pådriver for prosjektet, mens fylkingsføreren
for Hirden i Vestfold – Eivind Wallestad – først kom med i
planleggingen for fullt i oktober. På dette tidspunktet hadde allerede
ordføreren hatt samtaler med Albert Viljam Hagelin
og Birger Meidell.
Nå var det imidlertid ikke fritt fram for de ivrige norske nazistene, fordi
regimet i Tyskland hadde problemer med å svelge det norske framstøtet.
Og i et brev til Jonas Lie datert den 1. mars 1942, gikk sjefen for det tyske
politiet - Wilhelm Rediess - i mot planene om opprettelsen av Berg. Han mente
tydeligvis at her tråkket nordmennene inn på hans arbeidsområde.
Men de norske nazistene var nidkjære og det endte
med at tyskerne ga opp. Dermed kunne Jonas Lie godkjenne
byggeplanene den 12. juni 1942.
Quislings hønsegård
Da hadde allerede Quisling omtalt leiren i en tale han framførte på nazistenes
pinsestevne 25. mai 1942 i Borre ved Horten. Her gikk han til et hardt utfall
mot Jøssingene. De hadde provosert ham og hans drabanter sterkt fordi
de gikk med hønseringer i rødt, hvitt og blått på selveste
17. mai dette året.
”Jeg har tatt konsekvensen av dette, og opprettet en hønsegård
for dem på Berg ved Tønsberg” sa han bl.a. i sin tale. En
tale som ifølge ”Fritt Folk” ble mottatt med stor munterhet.
Dermed var Berg fangeleir en realitet, og den sorterte direkte under NS norske
politidepartement.
Leiren var planlagt å huse rundt 3000 fanger,
og var i første rekke beregnet på norske
motstandere av naziregimet, som for eksempel brysomme
jøssinger som protesterte mot regimet på de
mest fantasifulle måter. Men Berg ble aldri fullt
utbygd. Arbeidet gikk veldig langsomt, og da de norske
jødene ble ”plassert” på Berg
før videreforsendelse til utryddelsesleirene i
Polen og Tyskland, var Berg i en svært dårlig
forfatning.
Da de første 60 jødene ankom i øsende
regnvær den 26. oktober 1942, var det tre nakne
brakker som møtte dem. Her var det ingen ovner,
ingen senger, stoler, benker, ikke noe kjøkken,
avtreder, eller vann.
Og i løpet av de påfølgende dagene
kom det ytterligere 300 jøder. Det sier seg selv
at forholdene raskt utviklet seg til en katastrofe. Det
gjorde heller ikke saken noe bedre at det var han som
hadde tilnavnet ”Udyret” -general Marthinsen
som i realiteten hadde ansvaret for leiren, og han hadde
ikke informert den øvrige ledelsen om at den første
kontingenten med jøder skulle ankomme samme dag.
I boka ”Skyggene fra Quislings hønsegård”,
skrevet av Svein Bugge viser han til et kildeskrift av
de to tidligere Berg-fangene - Carl Haave og Sverre J.
Herstad. Og han skriver om:
”Jødenes inntog”
”Et ekstratog med kuvogner stanset ved Berg, et ødslig sted noen
kilometer nordøst for Tønsberg. Dørene ble revet opp og
under skrik og brøl fra godt bevæpnede vakter ble de fullpakkede
vognene tømt for sitt innhold. Regnet høljet ned. En underlig
samling av menn – fra den grønneste ungdom til den gråeste
olding – fra 15 til 90 år. I gåsegang, flankert av bevæpnede
vaktene, beveget prosesjonen seg framover. Omsider kom de til Berg, tre brakker
som lå inne i skogen. Der ble fangene fordelt på rommene. Alt de
hadde med seg, unntatt spisebestikk, ble tatt ifra dem og brakt til ”Det
hvite hus”, administrasjonsbygningen, som lå om lag 300 meter nedenfor
brakkene mot vest. Det meste av effektene kom aldri tilbake til eiermannen..
Haave og Herstad gir en nøktern beskrivelse av
de norske jødenes møte med fangeleiren
på Berg:
”Den 28. oktober 1942 sto om lag 350 mann oppstilt på jordet overfor
Det hvite hus og hørte vaktsjef Lindseths velkomsttale:
”Jøder – det er tidens krav at dere er her. Vi skal ikke
terrorisere dere, dere skal få den behandling dere selv ønsker.
Og ved ethvert forsøk på flukt vil dere bli fylt med bly, eller
det blir tatt andre represalier!”
Han avsluttet talen med å si at hvis noen skulle
late vannet måtte de gjøre det med det samme,
senere ville det ikke bli høve til det.
Så var det inn igjen i de tomme, kalde brakkene, å innrette
seg for den første natten på Berg. Her lå de
på kalde gulv, gjennomvåte og uten mulighet
til å komme ut. De fikk klar beskjed fra vaktene
om at ethvert forsøk på å komme ut
ville bli møtt med skudd.
På dagene måtte de jobbe hverdager som søndager
fra 07.30 til 20.30, med middag fra 12 til 13.30 Kosten
de fikk var et kvart brød om dagen, pluss en halv
liter blomstersuppe, og en kopp med surrogatkaffe på morgenen.
Var det noen som prøvde å ta en aldri så liten
pause, vanket det ”belønning” i form
av en hard straffeeksersis.
(I et brev fra Ministerpresident Quisling til Politidepartementet,
datert 29.10.1942, bestemmes det at Berg Interneringsleir
i Vestfold skal sortere under Politidepartementet (Sikkerhetspolitiet).
Leirens personale skal tilhøre politietaten og
de skal lønnes etter regulativet for politiet.)
Jødene var i fangeleiren ca en måned før
de ble videresendt. Under denne tiden ble de brukt som
slavearbeidere for den videre oppbyggingen av leiren.
Dr. Jervell og Røde Kors
De forferdelige forholdene som rådde i leiren kom
også overlege Anton Jervell, og sammen med Røde
Kors hjelpeaksjon hindret han at det hele utviklet seg
til en katastrofe for de stakkars fangene. I egenskap
av formann i Tønsberg krets av Røde Kors
henvendte Jervell seg til Wallestad, med tilbud om å hjelpe
fangene. Denne svarte imidlertid at de ikke hadde behov
for noen hjelp. Men samme dag ringte leirintendant Kjølner
og ba om 40 ulltepper. I den forbindelse ønsket
Jervell å få se leiren, men dette ble kontant
avslått. Men noen dager senere fikk han tillatelse
til å komme. Som resultat av dette ble det sendt
opp 25 senger, samt en del mat.
Under inspeksjonen så Jervell ganske raskt at de
hygieniske forholdene i leiren var under enhver kritikk,
og at det var fare for fangenes liv og helse. Da han ønsket å føre
tilsynet med hygieniske forholdene fikk han avslag, men
han fikk tilsyn med helsestua og de fangene som ble lagt
inn der. 17 fanger ble innlagt øyeblikkelig, men
han fikk ikke adgang til de andre brakkene.
Dagen etter gjorde han et nytt framstøt i leiren.
Da var verken Eivind Wallestad eller Alf Kjølner
til stede, så han ble henvist til Leif Lindseth.
Han var rasende over Jervells besøk og benyttet
samtidig anledningen til å skjelle ut legen på det
groveste, samtidig som han i klare ordelag fortalte hvor
misfornøyd Wallestad hadde vært for gårdagens
besøk. Jervell måtte reise med uforrettet
sak, men klarte til slutt å få Wallestads
tillatelse til å besøke leiren. Dermed ble
det også skaffet en god del mer utstyr til sykestua.
Men etter en tid ble Jervell nektet å komme inn
i leiren. Det var en lege oppnevnt av SIPO som nå hadde
ansvaret. Dermed ble også leiren lukket for Røde
Kors fram til sommeren 1944.
Fra 27. januar 1943 ble politiske fanger plassert i interneringsleiren
på Berg. På dette tidspunktet var forholdene
i leiren var spesielt dårlige. Fangene ble satt
til hardt arbeid, samtidig som det var et veldig dårlig
kosthold, urenslighet, grusomme avstraffelser og sykdom
(skjørbuk, dysenteri og byller). Forholdene ble
noe bedre fra april 1943, men fortsatt måtte fangene
holde ut sult, straffeeksersis og kjellerarrest. I det
siste halvåret før frigjøringen var
forholdene relativt gode. 847 mann hadde vært innom
leiren fram til 5. mai 1945. I dette tallet er ikke de
jødene som ble deportert til Tyskland i 1942.
Den siste krigsvinteren var det så mange som 500-600
mann.
Mye råskap
Ifølge fanger som ble overført fra Grini
så var overgangen til Berg så voldsom – som å bli
hensatt til den svarteste middelalder. Straffemetodene
kunne være både utspekulerte og råe
ned til minste detalj. De norske fangevokterne hadde
tydeligvis gått i en god skole når det gjaldt å demonstrere
menneskeforakt på forsvarsløse fanger.
Blant annet måtte de som avstraffelse ha en times
hard eksersis med åling i våt søle,
for deretter å jobbe med grøftegraving i
våte klær. Jevnlig avbrutt av mer åling
i søla.
I Svein Bugges bok fortelles det om en spesiell episode
som skjedde etter at en vaktmann hadde snappet opp at
fangene betegnet konstablene som bødler:
En gjeng fikk ordre om å lesse sanden av noen 5
tonns lastebiler som var kjørt fram. Tre mann
på hver bil skulle klare jobben på fem minutter.
Dette lot seg jo ikke gjøre, og resultatet var
som vanlig spark og slag, og kolben ble flittig brukt.
Endelig ble da klokken fem denne dagen også. Utkjørte
og våte kom de hjem til brakka. De var likevel
glade, for nå var det slutt for i dag tenkte de.
Men det skulle vise seg at det som var hendt bare var
ouverturen. Ikke før var de kommet inn, så gikk
signalet til oppstiling. Først i brakkegangen.
Der ble den som hadde kalt konstablene bødler,
av lagfører Hansen provosert til å tilstå.
Ingen meldte seg. Så kommer selveste Lindseth
inn og kommanderer alle ut. Der settes leirbilens lykter
mot dem og Lindseth inntar sin karakteristiske skrevende
stilling med hendene på hoftene. ” Nå – forbanna
pakk!” var innledningen til en tale som var spekket
med skjellsord og eder. Så kom ordren om at brakke
2 som sto på pilarer skulle fylles under med gresstorv.
Torven lå i hauger som først var frosset
til telekladder. Et påfølgende mildvær
hadde tint opp en del slik at det var en blanding av
tele og gjørme. På spørsmål
om å få utlevert verktøy brølte
Lindseth: ”Nei, dere skal grave den fram med hendene
så blodet skal sprute av fingrene!”
I lysskjæret fra bilen begynte så forestilingen.
10 – 12 konstabler var troppet opp for anledningen.
Og disse herrer sparte seg ikke. Under huiing og banning
haglet det med slag og spark. Ofte måtte ofrene,
når de hadde fått løsnet en klump, åle
i søle bort til brakka med den. Og for at de skulle
komme riktig godt nedi sto konstablene oppå ryggen
til dem. En av fangene ble liggende besvimt. Beskyttet
av mørket slepte kameratene ham bak en torvhaug
for at djevlene ikke skulle få tak i ham. Det hele
var et uvær av brøl, eder og skjellsord,
innimellom krydret med geværskudd. Det makabre
skuespillet varte i tre timer. Da var det flere som måtte
legges inn på sykestua.”
”Det er jo bare jøder!”
Det var 760 norske jøder som ble sendt fra Norge til utryddelse i Polen
og Tyskland. Disse jødene kom fra hele landet, men ca hver tredje ble
sendt via Berg.
Haave og Herstad beskriver jødetransporten fra Berg-leiren: ”Den
uhyggelige natten til 27. november 1942 har for alltid etset seg in i de overlevendes
sinn som en svart skygge. Om lag 280 ble plukket ut, skilt fra pårørende
og venner og sendt til utslettelse i Tyskland. Fem av disse, skulle som ved et
mirakel, komme fra det med livet.
Den 26. om kvelden var det appell. Denne ebbet imidlertid ut uten at noe hendte,
og fangene ble sendt inn igjen. Men det lå noe truende i luften. Denne
følelsen ble ytterligere forsterket ved en historie som et par av vokterne
brygget sammen: At de allierte hadde gjort invasjon og at belegget på Berg
av den grunn ville bli forflyttet i løpet av natten. Selv om alle var
klar over at dette var en skrøne, så hadde den sin virkning. Klokka
fire på morgenen fikk hver utlevert to brød og seks sildekaker.
Da skjønte alle at det foresto en lang reise. Og da det kom ordre om at
yttertøy, gummistøvler og beksømstøvler skulle bli
igjen, var det klart at det gjaldt en reise ut av landet. Så kom appellen.
Som dyr ble fangene drevet ut i mørket. Da det gikk litt for sent for
de syke, skar Lindseths stemme gjennom til lagføreren: ”Se å få dem
ut” Det er jo bare jøder!”
Enkelte var så syke at de måtte bæres på bårer.
De ble plassert på linjen med de andre. Så begynte navneoppropet.
I lysskjæret fra lyktene på Wallestads bil foregikk sorteringen.
Alle som var gift med jødiske kvinner og de ugifte ble stilt sammen. De ”arisk” gifte
kom for seg. Den som sier han er gift arisk og ikke er det, blir skutt, sa Lindseth.
Da denne dystre seremonien var over, ble den første og største
gruppen kommandert i marsj nedover mot jernbanelinjen. Den lange, tause rekken
av forsvant inn i mørket med sykebårene mellom seg. Lyden av ett
og annet brøl fra vaktene var det eneste som vendte tilbake til dem som
sto igjen. Der ble de stående til klokka 9 på formiddagen. Da måtte
de bære sakene til dem som var reist, ned til Det hvite hus, hvoretter
de ble sendt inn på brakka med følgende beskjed: ”Heretter
skal det faen skjæra meg arbeides.” Så langt Haave og Herstad.
Senere fikk de gjenværende jødene virkelig kjenne hvordan de norske
nazistene praktiserte ”herrefolkets” straffemetoder. De ble drevet
hardt og måtte åle seg i søledammer, over kvisthauger og steinrøyser,
og gjennom hauger av grisemøkk
Kai Samuel Josef Feinberg
Var en av de norske jødene, og han forteller om
oppholdet på Berg:
”Etter et døgn på Bredtveit fengsel gikk turen til Berg
leir ved Tønsberg. Vår oppgave var å bygge opp anlegget
til det som skule bli en konsentrasjonsleir. Det var norsk hird som var vakter
på Berg. De ropte og skrek og kommanderte oss til å krype i søla.
Den fysiske mishandlingen var likevel ikke det verste. Det som gjorde mest
vondt var erkjennelsen av at vi, som til nå hadde levd et godt liv på linje
med andre nordmenn, over natten var redusert til undermennesker. Oppholdet
på Berg var jævlig. Ingen tvil om det. Men sammenliknet med det
jeg senere skulle oppleve, var dette den reneste feriekoloni.” (Fra
Arnt Stefansens bok – ”Kai Feinberg – Fange nr 79108 vender
tilbake”)
Herman Sachnowitz
”Vi var den første norske jødiske familien som kom til
Berg. Ennå var det bare to nordmenn vi hadde med å gjøre.
Sjefene for leiren var to nidkjære nazister, Eivind Wallestad og Leif
Lindseth. Vaktene var norske hirdmenn…
Dagen etter fikk vi en svak føling med hva vi
hadde i vente. Vi kunne vel være et par hundre
jøder på Berg da, og for første gang
fikk vi besøk av en SS-offiser. Han brølte
og skrek og sparket og slo, og straks begynte en del
av hirdfolkene å ta etter. Det var opprørende å se
hvor lærevillige de var, og hvor ufølsomme
de kunne være overfor synet av vold og brutalitet…
I Oslo gikk fangene om bord i det tyske skipet ”Donau”.
Her har Georg W. Fossum i hemmelighet fotografert skipet
på kaia i Oslo torsdag 26. november 1942. og innlastingen
av 530 jøder
Jeg ble stengt inne i et enerom på lasarettet.
Det var lem for vinduet. Jeg ble grepet av panikk og
gikk løs på vegger og dører med bare
nevene, hamret og skrek hele natten, men ingen lukket
opp. Jeg var fremdeles syk og kraftløs etter operasjonen,
og iblant måtte jeg hvile. Da merket jeg det, akkurat
som en hund værer noe den ikke liker. Det var en
merkelig aktivitet i luften. Noe foregikk. Ett eller
annet hendte der ute i mørket. Men hva? Det var
nifst. Jeg formelig luktet uhyggen.
Klokken fire om morgenen måtte vi stille på appellplassen.
Jeg traff far og de andre, og rakk så vidt å fortelle
de få nyhetene jeg hadde. Så var det oppstiling
og avmarsj til Sem stasjon, der et tog sto klart til å ta
imot oss. Som sauer ble vi drevet inn i vognene.. ( Fra
boka ”Det angår også deg”)
Jøder sendt fra Berg
Her er den komplette listen over jødiske fanger
som ble sendt fra Berg krigsfangeleir til utryddelse
i naziregimets leirer:
Mot alle odds var det syv av dem som overlevde krigens
redsler med livet i behold, og disse syv er merket med
*
Aboch, Abraham Marcus
Adler, Ernst Joseph
Alexander, Leo Louis
Aronstam, Menasse
Arsch, Josef Abraham
Arsch, Moritz
Arsch, Tanchum
* Asberg, Benno
Baitz, Gabriel
Bassechis, Max
Becker, David
Becker, Hermann
Becker, Hillin
Becker, Moritz
Bekker, Josef
Berenhaut, Bernhard Israel
Berg, Ruben
Bergmann, David
Bergmann, Moses Martin
Berkovitz, Adolf
Bernstein, Abraham
Bernstein, Enst Sigmund
Bernstein, Mauritz Gotthard
Bernstein, Samuel
Bernstein, Seiki
Bersohn, Davis Heimann
Bersohn, Isak Meyer
Bersohn Marcus Alexander
Bild, Hermann
Bild, Lars Leopold
Bild, Phillip Moses
Bodd, Arvid
Bodd, Bjørn
Bodd, Moritz Meyer Heimann
Bodd, Oscar Bernhard
Bodd, Salomon
Bogomolno, Salomon
Borinski, Paul
Boröchstein, Daniel
Boröchstein, Herberth
Boröchstein, Rolf
Boröchstein, Werner
Braude, Bengel B.
Braude Harry D.
Braude, Isak Josef
Claes, Daniel
Damelin, Benno
Damelin, Israel
Dauss, Franz
Davidsen, Bernhard
Davidsen, David
Davidsen, Mikael
Davidsen, Simaon
Dickmann, Hermann David
Dickmann, Meyer Fischel
Dickmann, Sigurd
Dobkes, Kjell
Dobkes, Moses
Dworsky, Arvid
Dworsky, Asrid Bernhard
Dworsky, Samuel
Ebstein, Elias
Ebstein, Josef
Egelstein, Abraham
Eidenbom, Julius
Einsiger, Walter
Eiris, Jacob
Eisen, Leon
Elias, Ludvik Israel
Epstein, Berthold Israel
Fein, Julius
Feinberg, Hermann
* Feinberg, Kai Samuel Josef
Feinberg, Martin
Feinsilber, Isak
Fischel, Emanuel
Fischel, Erwin Israel
Fischel, Hans Erik
Fischer, Emanuel
Fischer, Hermann Hirch
Flanter, Sale
Fleischmann, Michael
Fried, Abraham Jacob
Friedmann, Benjamin Fritjof
Gedanken, Bjørn Jonny
Gedanken, Hermann David
Gedanken, Josef
Gittelsen, Israel Jacob
Glick, Isak
Glickman, David Jacob
Goldberg, Gustav
Gosldschmidt, Victor Moritz
Goldvasser, Alf Abel
Goldvasser, Sigmund
Goldvasser, Simon
Gordon, Jonny Bernhard
Gorwitz, Adolf
Gorwitz, Bjarne
Gorwitz, Elias
Gorwitz, Hermann
Gorwitz, Leopold
Gosias, Phillip
Graf, Tiber
Gross, Israel
Gruder, Felix
Gunst, Emil
Hirsch, Jacob
Hirsch, Rolf
Hurwitz, Arvid Moritz
Hurwitz, Bernhard Josef
Hurwitz, Gabriel
Hurwitz, Josef
Hurwitz, Meyer
Hurwitz, Salomon
Huzar, Paul
Isaksen, Aron
Isaksen, Hermann
Isakse, Isak Leiser
Iskin, Awschy
Jacubowitz, Rudolf
Jaffe, Arnold
Jaffe, Isak
Jaffe, Leopold
Jaffe, Markus
Jaffe, Mende
Jaffe, Robert
Jaffe, Rudolf
Jaffe, Samson
Jellinek, Hans Israel
Jelaarwitz, Isak Leib
Jelo, Hermann
Jelo, Fillip David
Jossef, David
Jossef, Selmer Samuel
Joseph, Hermann
* Kahan, Moritz
Kammick, Beer
Kanter, Jonas
Kapplan, Isak
Karpol, Samuel
Katz, Moses
Kemmick, Jacob
Kermann, Charles Abraham,
Kermann, Isak
Kermann, Markus
Kermann, Morris
Kerner, Jacob Isak
Kletzewsky, Bernhard
Knøpfler, Ernst
Kohlin, Benjamin
Koklin, Georg Emil
Koklin, Julius
Kolmitzansky, Henrik
Kraast, Adolf
Kranik, Arne
Krausy, Eugen Israel
Krupp, Bernhard
Krupp, Hermann
Krupp, Isak
Krupp Leopold
Krupp, Moses
Krøner, Philip
Lahn, Abel
Lahn, Hermann
Lahn, Oscar
Laksov, Håkon
Landau, Herman Isak
Løvy, Fritz Gustav
Lewenstein, Benjamin
Lewenstein, Bjørn Meyer
Lewenstein, Heimann Josef
Lewenstein, Salomon
Lewenthal, Benjamin Marcus
Lewenthal, Isak
Lewinsohn, Hermann
Lewinson, Simon Mauritz
Libowitz, David
Loewy, Fritz
London, Marcus
Lurje, Marcus
Løgård, Leo
Mahler, Abraham
Medwedjew, Julius
Meieranovsky, Charles
Meieranovsky, Moritz
Meiran, Jacob Bernhard
Melzer, Ludvig
Meszansky, Martin
Michel, Heinz A. H. Israel
Milamed, Hermann
Miler, bernhard
Minster, Josef
Mogelowsky, Elias Wulf Rolf
Mollet, Leopold Moritz
Moritz, Aksel Marcus
Moritz, Ben Abraham
Nachensohn, Gütman
Nachensohn, Henry Kalmann
Nachensohn, Samuel
* Nachtstern, Moritz
Notkewitz, Gustav
Oster, Max
Pajkin, Isja
Pajkin, Ivar
Paltiel, Idar Israel
Pintzow, Michael Wullf
Pintzow, Ruben
Pintzow, Samuel Jacob
Plavnik, Oskar
Plesansky, Isak
Plesansky, Mauritz
Prager, Emeric
Rabinowitz, Herchel
Ramm, Bernhard
Ramson, Abraham
Ramsom, Benno
Raskow, Joseph
Rechenberg, Georg
Reichmann, Arne
Reichmann, David Michael
Reichmann, Nathan
Reichwald, Hans
Reichwald, Jacob
Reiff, Abel
Reiff, Leopold Wullf
Roos, Mauritz von
Rosenberg, Ignatz
Rosenblum, Lesser
Rothmann, Leopold
Rothmann, Max Wullf
Rubinstein, Oscar
Rubinstein, Victor
Sachnowitz, Elias
Sachnowitz, Frank
* Sachnowitz, Herman
Sachnowitz, Israel
Sachnowitz, Martin
Sachnowitz, Samuel
Saenger, Max August Israel
Salomon, Emil
Salomon, Hans
Samersaw, William
* Savosnick, Robert
Schacht, Adolf Gabriel
Schacht, Harry
Schacht, Salomon
Schapow, Isak
Schapow, Salomon
Scharff, Aleksander
Scharff, Jacob
Scharff, Julius Meilach
Schechter, Joseph
Scheer, Harry
Schermann, Charles
Schermann, Moritz Moses
Schermann, Oscar
Schinberg, Moritz
Schreiber, Hans
Segal, Leopold
Saligmann, Erik Otto
Saligmann, Richard S.
Saligmann, Rolf S
Shotland, Isak
Siew, Joseph
Silber, Felix
Smith, Finn
Smith, Hans Lauritz
Smith, Israel
Spielmann, Paul Israel
Steinfeld, Jacob
Steinmann, Lillegutt
* Steinmann, Samuel L.
Steinsapir, Leopold
Steinsapir, Moritz
Steinsapir, Robert
Stiris, Markus
Türkheimer, Fritz
Wainer, Jony Moritz
Wainer, Nathan Salomon
Watcmann, Arthur
Watcmann, Philip Sam.
Weiner, Friedrich Israel
Weinstock, Josef
Weiss, Stefan
Wolff, Ernst
Wullf, Harry
Både under arrestasjonene av jøder 26.
oktober og 26. november 1942 var hirden og Germanske
SS Norge med som utkalt ekstramannskap. Mange som på dette
tidspunkt deltok i disse paramilitære enhetene,
hadde tidligere vært ved fronten. Flere frontkjempere
var dessuten med på aksjonen i egenskap av deres
stilling i Statspolitiet. De utkalte mannskapene fra
Germanske SS og hirden fikk betalt for sin innsats: 20
kroner for aksjonen 26. oktober, da jødiske menn
ble tatt, og 40 kroner for den mer omfattende og kanskje
også mer "krevende" aksjonen mot kvinner
og barn 26. november.
Josef Michael Borøchstein
Det var i denne leiren, underlagt NS-styret, at jødiske
menn i såkalte "blandingsekteskap" ble
holdt helt til mai 1945. Disse rundt 60 jødene
ble utsatt for fysisk og psykisk overlast i over to og
et halvt år av sine fangevoktere.
En av disse var Josef Michael Borøchstein. Han
kom opprinelig fra Litauen, hvor han vokste opp sammen
med flere søsken. Deres største ønske
var å kunne emigrere til USA. Men de hadde ikke
noen midler til å kunne realisere disse drømmene,
så det endte opp med at de pakket ned ting som
de trodde at folk kunne trenge, og bega seg ut på landeveien
som kremmere. Noe av det Josef fryktet mest var å bli
innkalt til militærtjeneste i Litauen. Der var
det vanlig at de jødiske guttene ble sendt til
Sibir, og ryktene fortalte at tjenesten varte i bortimot
25 år. Mange av mennene kom aldri tilbake fra denne
tjenesten. Etter mange viderverdigheter klarte Josef å komme
til Norge.
Nærmere bestemt i 1905. Med seg hadde han broren
Abraham på 14 år og søsteren Sara
på 12. Og nå ble det Sara som stelte for
de to guttene. At Josef etter hvert avtjente verneplikten
i Norge, synes han var helt greit, for nå følte
han seg som et fullverdig medlem av det norske samfunnet.
På lik linje med sine jevnaldrende kamerater.
Etter hvert startet han opp som handelsreisende i Nord-Norge,
og bygde opp sin egen herrekonfeksjon i Kristiansund.
Her giftet han seg for øvrig med Anna Marie Aakvik
ikke var av jødisk herkomst. Sammen bygde opp
en trygg tilværelse.
Men så kom annen verdenskrig, og snudde opp ned
på deres tilværelse. De kjente gradvis hvordan
frykten grep mer og mer tak i dem når de så hvordan
Hitler og hans medløpere behandlet jødene
rundt om i Europa. Etter hvert skulle det vise seg at
heller ikke Norge ble spart for slike ugjerninger.
De klamret seg vissheten om at Josef nå var blitt
norsk statsborger. Men i 1942 ble han hentet av politiet
og ført i arrest. Fordi han var gift med en kristen
kvinne, slapp han å bli sendt til utslettelse i
en av naziregimets leire. I stedet ble han sendt til
internering på Berg ved Tønsberg, hvor han
satt fram til frigjøringen.
Selv om Josef kunne glede seg over at krigen var slutt,
var han likevel merket av tragedien – Broren Abraham
og hele hans familie var drept i Auschwitz. 56 slektninger
var drept av naziregimet.
Straff fra 6 måneder til livsvarig tvangsarbeid
Blant konsentrasjonsleirvaktene i Berg-leiren utenfor
Tønsberg var det også flere frontkjempere
fra Tønsberg-området. Da leiren ble befridd
ble også voktere og ledere innhentet av fortiden,
og rettssakene mot dem ble viet stor oppmerksomhet
Tre av de norske leirlederne tiltalt for sine ugjerninger
med påstand om dødsstraff. Men dette ble
omgjort til livsvarig tvangsarbeid.
Eivind Wallestad, Leif Lindseth og Johan Hüttner
ble alle dømt til livsvarig tvangsarbeid. Ved
Høyesterett. Deretter fulgtes skalaen fra 20 til
3 ½ års tvangsarbeid på de andre som
hadde hatt ansvaret for driften av leiren.
Biografier og bøker
Etter krigen ble det utgitt flere bøker om noen
av disse fangene, og du kan lese om dem i:
Bugge, Svein: ”I skyggene av
Quislings hønsegård”
Færder Forlag
Feinberg, Kai: ”Kai Feinberg – Fange
nr. 79108 vender tilbake”
Skrevet av Arnt Stefansen ,
Cappelen Forlag
Sachnowitz, Hermann: ”Det angår
også deg.”
Cappelen Forlag
Les mer om Herman Sachnowitz her
Savosnick, Robert: ”Jeg ville
ikke dø” Aktive Fredsreisers Forlag
Les mer om Robert
Savosnick her |