Foreldrestemme:
Sterke inntrykk og gode minner fra klasseturen
Mange elever, lærere og foreldre har denne høsten reist på klassetur med Aktive Fredsreiser. For forelder Irene Hegge Guttormsen (Asdal skole i Arendal) ble turen til Tyskland og Polen en opplevelse som skapte både sterke inntrykk og gode minner.
«Åtte dager på busstur med Aktive Fredsreiser er så innholdsrikt, lærerikt, sterkt og vondt – og også gøy – at vi nesten ikke ville hjem.»
Kontraster og læring gjennom reisen
Turen inneholdt store kontraster: Kielferja med butikker og underholdning, lange bussetapper hvor elever og foreldre ble bedre kjent, og sterke møter med historien i Krakow og konsentrasjonsleirene Auschwitz og Birkenau. Klassen opplevde også saltgruvene, byvandring med slott og Mariakirken, og et hyggelig høstmarked – før en festlig folklorekveld der alle til slutt var med i dansen.
Berlin på nasjonaldagen
I Berlin opplevde gruppen 3. oktober med politiberedskap i bybildet. Det ble shopping og sightseeing, oktoberfest og byliv – men også alvorlige besøk til Sachsenhausen, Stasifengselet og kvinneleiren Ravensbrück, som gjorde dypt inntrykk.
Fellesskap, mestring og refleksjon
Reisen ble en unik opplevelse for både elever og foresatte. Foreldrekomiteen på ti personer hadde møttes annenhver onsdag i over et år – og samarbeidet ga sterke bånd og ny energi. Flere ungdommer fortalte etter turen at de vil lese mer om det som skjedde under andre verdenskrig.
«Mye moro på bussen, fine samtaler – fint å være i ei slik boble – og om det ble enormt mange sterke, fæle inntrykk fra ulike konsentrasjonsleirer og mye ondskap, kommer vi til å bære med oss opplevelsene i hodet fremover.»
Tusen takk til reiseleder Bjørg Sørensen og bussjåfør Tor – og til alle elever og foresatte fra Asdal skole. Foto og tekst gjengitt med tillatelse fra Irene Hegge Guttormsen.
Planlegg en meningsfull klassetur med oss.
Les mer om våre klasseturer,
og se turforslag til Krakow og Auschwitz eller Krakow–Berlin.
Du kan også lese artikkelen Hvorfor reise til Auschwitz? for mer bakgrunn og pedagogisk verdi.